Postawa twórcza ewoluuje, zmienia się wraz z danym
człowiekiem. Wszystko co otacza ma wpływ zarówno na jej zmianę, jak i kształtowanie.
W przypadku Reja i Kochanowskiego również zauważalne są zmiany postaw. W ich
przypadku zmiany kształtowane były na dwa odrębne sposoby: w przypadku
Kochanowskiego zmiana światopoglądowa nastąpiła po śmierci córki, natomiast w
przypadku Reja w wyniku stopniowego nabierania doświadczenia życiowego, a tym
samym zmianie poglądów. Trudno jednoznacznie dokonać oceny owych postaw.
2.Pomimo
różnic w kształtowaniu postaw tych twórców w ich dorobku możemy znaleźć utwory
o podobnej wymowie, zarówno pod względem treści jak i formy. „Zwierzyniec” Reja
przypomina zabawne „Fraszki” Kochanowskiego, opis przyrody i jej
wszechogarniającej mocy odnaleźć możemy w „Pieśniach” Jana z Czarnolasu oraz
„Żywocie człowieka poczciwego” Reja. Podobieństwo tematyczne- poruszanie problematyki
politycznej i społeczno- obyczajowej możemy zaobserwować w „Odprawie posłów
greckich” Kochanowskiego oraz „Krótka
rozprawa między trzema osobami panem, wójtem a plebanem” Reja. Taka
strategia jest moim zdaniem pożądana i bardzo korzystna w każdej epoce.
Jak już
wcześniej mówiłem postawy twórcze determinowane są przez rozmaite czynniki,
podlegają zatem wielopłaszczyznowej ocenie. W przypadku opisywanych twórców
jednym z najważniejszych czynników jest światopogląd epoki. Obaj tworzą w epoce
renesansu, w której dominującymi filozofiami były: stoicyzm i epikureizm.
Właśnie wokół tych dwóch nurtów filozoficznych koncentrują się utwory Reja i
Kochanowskiego. Ukazują oni z jednej strony akceptację życia i świata
(stoicyzm), jak i możliwość czerpania z nich tego, co ulotne, zmienne, radość z
każdego przeżytego dnia zgodnie z hasłem epoki „carpe diem” (epikureizm), co
uważam za doskonałą strategię.
Postawa
akceptacji, radości z zastanego życia widoczna jest w „Pieśniach”.
Najlepiej zobrazuje ją „Pieśń XXV”. Utwór
ten stanowi pochwałę Boga, ukazuje jego zamysł twórczy:
„bądź na wieki pochwalon,
nieśmiertelny Panie!
Twoja łaska, twoja dobroć,
nigdy nie ustanie”.( Pieśń XXV, księgi wtóre)
Ukazuje człowieka zadowolonego
ze świata.
Widzimy człowieka na tle
zmieniających się pór roku:
„Tobie k’ woli rozliczne
kwiaty Wiosna rodzi,
Tobie k’woli w kłosianym
wieńcu Lato chodzi... ”.( Pieśń XXV, księgi wtóre)
Podobną postawę obserwować
można w „Żywocie człowieka poczciwego” M. Reja, który przedstawia człowieka na
tle natury, która jest dla niego największym dobrem i szczęściem:
„... rok jest na czworo podzielon: naprzód
wiosna, więc lato, potem jesień i zima”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz